Vydání HTC Vive

vr_banner

Dnes je podle Valve historický den, jelikož vyšla první spotřebitelská verze headsetu pro virtuální realitu HTC Vive. O důležitosti dneška rozhodne až čas, nicméně prezentační stránku a videa si můžete prohlédnout už nyní.

Společně s Vive vyšla také spousta VR her, jednou z nich je The Lab od Valve, což je sbírka různých menších hříček. V některých z nich se objevují panďuláci z Portalu, jinak nic moc zajímavého.

 

 

Vše důležité se dozvíte na oficiální prezentační stránce (nebo už to víte, protože je to omýlané stále dokola, i tady na webu naleznete několik článků), níže v tomto článku bych jen chtěl v krátkosti sesumírovat svoje dojmy z toho všeho. Možná bude sranda se pak za nimi ohlédnout, až si VR zkusím sám a/nebo se z toho stane celosvětový trend.

PS: Na druhém z videí níže si povšimněte rozhraní pro sledování Doty ve VR.

 

 

SC a VR

Upozorňuji, že jsem VR, potažmo Vive, ještě nevyzkoušel, dojmy mám z oficiálních informací, videí a mojí hlavy. A shrnul bych je v bodech.

- Je to drahé
Asi první, čeho si každý všimne alespoň u HTC Vive, je cenovka 900 euro. A k tomu ještě nadstandardní počítač. Takže třeba i dvojnásobek ceny pro někoho. To je hodně velký problém, nicméně kvůli vysoké ceně si před pár desitkami let lidé nekupovali počítače, a podívejte, kde teď jsme. Takže to vše záleží na poptávce.

- Je to nepohodlné
Nevím jak vy, ale já nerad různé “nandavací” věci. Tím myšleno např. sluchátka u PC. Když je to možné, radši poslouchám věci z repráků, kdy nic neomezuje moji hlavu. A na tu se dává VR headset. Naposledy opakuji, ještě jsem ho na hlavě neměl, ale připadá mi limitující a minimálně jsem doufal, že HTC nějakým zázrakem do vydání vyřeší alespoň jeho kabel. To bude držkopádů při chození s ním, tahajíc za sebou dlouhatánský kabel (snad teda pořeší aspoň do druhé generace). Primární obavy jsou ale jen to, že to bude další věc na hlavě. V tomhle ohledu bych raději viděl posun v hologramech (ne, HoloLens od Microsoftu se nepočítají, to je augmentovaná realita, taky věc na hlavu).

- Hry
Takový všeobjímající bod. Zase to záleží na poptávce, ale jak můžete vidět, momentálně jsou pro VR jen různé hříčky a kravinky. Alespoň co se týče VR s pohybem. Obecně se mi nezamlouvá to, jak moc Valve a HTC cílí s Vive na pohyb. Ne že bych se nerad hýbal, ale nikdy jsem pohybovému ovládání neholdoval, je zbytečně složité a je na něj potřeba moc místa. Stejně tak mi nepřijde, že by jej hry někdy smysluplně využily. A nemyslím si, že využijí.

Takže… VR vsedě OK, to si chci zkusit a má to reálnou šanci prorazit, když nebudou lidi odrazeni hned teď v první vlně. I tak jsem ale pořád zpátečnický a myslím si, že je to jen blbost, která zapadne. A Valve na ní pracovalo místo HL3. Pokud tohle teď čte moje budoucí já ve VR, tak ať si dá facku.

4 komentáře u „Vydání HTC Vive“

  1. Já si taky nechci ke ksichtu přimontovat monitor, rád zůstanu u dnešního způsobu kompjůtrování a peníze na to taky nemam, ale rád tohle vidim. Valve jede správnym směrem, to co sem z toho viděl je naprosto úžasný. Oculus na druhý straně už začíná praktikovat konzolovou taktiku, exkluzivitu apod.

    Už teď mi stačí, že Valve bojuje proti Microsoftu a jejich *exkluzivnímu* DirectX12. Poď do toho Gabe, já ti věřim. Budem žít ve světě Vulkanu a cross-platform a open-source (skoro) hraní a nikdo nám do toho nebude kecat a nikdo nebude monopolovat.

    1. Souhlasím s tím, že Oculus na to jde jinak a nelíbí se mi to převážně kvůli tomu, že je to pod FB. Souhlasím i s tou druhou částí. S jednou výhradou. Mám Valve rád (ha, kdo by to byl čekal), ale přijde mi, že v posledních letech začíná dělat zvláštní rozhodnutí. Neříkám, že HW je blbost, to vůbec ne. Spíš mi přijde, že samo Valve neví, jakým směrem se vydat a tak sahá “po všem a zároveň po ničem”. Myšleno tak, že všechno nakousne a zase nechá být. A to se mi nelíbí.

      1. Tady je problém v tom, že lidi brečí kvůli hrám, ale o tom co všechno Valve dělá, neví ani ň.

        Podpora Linuxu, SteamOS, celkově vytváření otevřených platforem včetně platformy pro VR mi přijde důležitý a nezdá se mi, že by to snad nějak nechali ležet. Do Vulkanu sypali (a stále sypou) spousty peněz a vzinkla z toho úžasná věc.

        Valve poskytuje neomezené možnosti a příležitosti pro vývojáře, ke všemu zmíněnému mužu přidat steamworks a v podstatě celý Steam od hlavy až patě. Jenže tohle koncový uživatel neví a ani by to většinu lidí nezajímalo. Já si toho vážim a jsem za to rád. A na polovičním životě už dávno pracujou, tak co?

        Ne že bych snad používal Linux, nebo by se mě ba vzdáleně týkaly dnešní problémy typu Ubisoft nebo konzole, ale veřejnosti ano. Rozhodně nechci, aby se nás někdo byť jen pokoušel dotlačit pod svý křídla (microsoft store, dx12/win10 ale i uplay v podstatě). Ačkoliv moderní hry nehraju, sledovat jak Ubisoft vesele zkopíroval FC3, jak se vývojáří víc snaží při vytváření trailerů a pre-order bonusů, jak kusy hry hážou do DLCček a celkově jak sou dneska hry dumbed-down, je nehezký. (ale to už du mimo téma, sem Valve moc nezasahuje, zatim.)

        Nevim o ničem, co by Valve takto nakouslo a odložilo. A naopak, když se zeptaj, co bysme řekli na RPG prvky / questy v Half Lifu, nikdo jim na to neodpoví, jenom skočí na vagón a na chvilku si hrajou na “hyped”.

        1. S tebou uvedenými částmi samozřejmě souhlasím, otevřené platformy jsou super a je dobře, že to Valve podporuje, ale co třeba Steam Machines? Co třeba, proboha, neskutečně zastaralý klient (tím myšleno Valve přidá nedomyšlené části jako Přenosy a plácne je tam jak žvejkačku pod lavici, nepřemýšleje o tom, že celý klient je už několik let hodně špatný)? A podpora? Jo, v poslední době se minimálně u posledního něco začíná dít, ale těch let, kdy to Valve ignorovalo. Vidím to zase z trochu jiného úhlu než ty, ale věř mi, že ve Valve pořádně neví, co dělat. Stačí mi vidět to, jak nefunkční je tam komunikace mezi různými týmy. Pokud nemáš kontakt na každého přímo domů (nejlépe na manželku, aby s tím manžela denně u snídaně otravovala), tak se změny nedočkáš, protože to tvůj první kontakt přepošle… a nikdo to už nikdy nedostane. Jasně, tohle je úhel překladatele, ale celkem si z toho dokážu udělat obrázek o tom, že Valve nejede na stejné vlně a tak nějak si tam každý dělá co chce a jak chce. A kdy chce.

Komentáře nejsou povoleny.