Placené modifikace vrací úder:
obchody s předměty

Rust_item_store

Není tomu dávno, co se Valve pokusilo zavést placené modifikace a vysloužilo si takovou spršku negativních reakcí, až z toho muselo zavést vracení peněz. Ta druhá část je samozřejmě vtip, ale placené modifikace vtipem nebyly. Nyní služba Steam představuje něco na podobném principu, obchody s herními předměty pro dané hry, tedy něco jako herní obchod v TF2 i pro jiné hry. Má to však svoje ale.

Informací je zatím pomálu, článek bude tedy průběžně aktualizován. Očekávám, že k tomu bude dnes nějaké ofiko vyjádření. Nejdéle asi při vydání Falloutu 4, který má obchod s předměty dostat taky, ale potvrzené to není.

 

 

Základní informace


– Obchod s předměty (v originále Item Store) je místo, kde budou moci vývojáři prodávat komunitou vytvořený obsah do hry, přičemž vydělané peníze půjdou jak vývojářům, tak tvůrcům obsahu (zatím se neví v jakém poměru a jak to bude možné nastavit)
– Obchody s předměty mají sloužit k tomu, aby vývojáři her mohli jednoduše rozjet ekonomiku svých her a podporovat uživatelské výtvory z Workhopu, který lze s obchodem snadno propojit
– Jediný funkční obchod s předměty má prozatím hra Rust a lze si v něm koupit všemožné skiny za přemrštěnou cenu (o tom viz níže)

Koupíte si triko v obchodu nebo na trhu? Těžká otázka
Koupíte si triko v obchodu nebo na trhu? Těžká otázka

 

 

Problémy


Svoje obavy si dovolím rozdělit do několika bodů:

1. Správa obsahu a cenění - Jeden z důvodů, proč byly placené modifikace špatný nápad, byl ten, že u nich neexistovala žádná kontrola kvality a komunitní tvůrci si mohli nasadit libovolnou cenu. Teď záleží na tom, jak to bude tady, zatím ale vypadá, že předměty musí projít přes vývojáře hry, který asi bude mít největší slovo v následné ceně. To sice vývojářům přidá spoustu práce, ale pokud to někdo vezme za správný konec, mohly by z toho být rozumné ceny a jen kvalitnější předměty.

2. A co modifikace - Pak je tu samozřejmě problém s tím, co vše bude možné v obchodech s předměty prodávat. Pokud to budou jen nějaké statutární předměty jako třeba oblečení do Rust (nebo např. kosmetické předměty do Doty), tak by to mohlo s pořádnou správou kvality fungovat, ale jen u některých her!

3. U jakých her jsou mikrotransakce snesitelné - A teď přichází na řadu problém převážně samotné hry Rust. Ta je v předběžném přístupu a ještě nějakou dobu v něm bude. Krom toho stojí asi 14 euro. Může taková hra mít obchod s placeným obsahem? Zase to závisí na tom jakým obsahem, ale i tak bych byl mnohem radši, kdyby veškeré mikrotransakce (od kosmetických věcí až po ty ovlivňující hratelnost) zůstaly výhradou free to play her, nikoli her, za které zaplatíte a následně za ně musíte platit víceméně znovu.

 

Obchody s předměty ještě není možné soudit, ale prozatím to vypadá, jako kdyby Valve chtělo vinu za zpoplatněné modifikace svalit na vývojáře, aka “to oni si to pustili do svého pod-obchodu a chtějí za to tyhle peníze, my nic”. Na druhou stranu se však jedná o zjednodušení správy herních obchodů, kterého by mohly využít nějaké hry zdarma. Jen do toho netahat opravdové modifikace (řekněme různé overhauly her, komunitní kampaně a tak, předměty pro pseudoekonomiky ve hrách jsou bohužel jiná kategorie), ty si zaslouží na Steamu jedinou podporu, a to toho typu, že cena za ně bude dobrovolná a ty nejlepší z nich budou třeba oficiálně přidány do základní hry. Zdarma.