gaben_reddit_banner

Gaben se vyjádřil k prodávání modifikací

A nedopadlo to asi úplně podle jeho představ, protože i obyčejně měkký reddit, který si Gabe včera zvolil pro veřejné zodpovězení otázek ohledně kontroverzního prodávání a kupování modifikací skrze Steam Workshop, se do něj pěkně obul.

Článek o přidání možnosti prodávat modifikace skrze Steam Workshop

 

Gabe Newell, CEO společnosti Valve, se na redditu objevil s tím, že ze čtvrtka na pátek letěl z Los Angeles zpět do Seattlu a po přistání nalezl ve své e-mailové schránce přes 3500 nových zpráv. Správně se dovtípil, že Valve asi udělalo něco, co naštvalo lidi na internetu. V pátek neměl čas, protože byl u doktora s puchýřem v oku. A když měl v sobotu dvě hodiny času v kavárně, přihlásil se z ipadu na reddit a začaly se sypat komentáře.

Samozřejmě to byla celé jen PR habaďůra a Gabe odpovídal jen na jednoduché otázky a to někdy ještě k tomu zcestně, nicméně i tak to bylo zajímavé počtení, které ukázalo, že internet už má dost novodobého Valve nevydávajícího nové hry a obecně se vzdalujícího od toho, co jej definovalo, zaměření na komunitu. A když s tímhle souhlasím i já, který jsem Valve odpouštěl první a poslední, asi už vážně překročili hranici tolerovatelné hrabivosti.

reddit_first_post
Úvodní příspěvek od Gabea a vrchní komentář, který se samozřejmě odpovědi nedočkal.

 

Nicméně teď už k samotným otázkám a odpovědím.
Dovolil bych si začít mým komentářem ke Gabeově odpovědi, která si vysloužila několik tisíc záporných hodnocení. A právem. Tu začal komentář o tom, zda mu nevadí, že svým krokem o prodávání modifikací poštval komunitu (nejen kolem modifikací Skyrimu – pozn. SC) proti sobě. Na to mu bylo jiným uživatelem odpovězeno víceméně tvrzením právě Gabea, který v jedné jiné odpovědi řekl, že o penízích smýšlí jako o informacích či datech, takže dokud se sypou chechtáky, může se komunita třeba sežrat navzájem (tu druhou část připsal ten uživatel, Gabe to veřejně samosebou neřekl). Tak proč se tváří, že mu záleží na komunitě, když ví, že to nelze dost dobře zkombinovat s chtíčem po co nejvyšším zisku. A teď už Gabeův komentář: “chtíč po zisku je to, co pohání i komunitní tvůrce”.

To není pravda. Tvůrce, moddery a fanoušky (nejen Elder Scrolls her) pohání chuť podílet se na svojí oblíbené hře a svými schopnostmi ji vylepšovat/předělávat pro ostatní. Ano, někteří se na tom třeba naučí nové věci nebo se zlepší natolik, že se pak doslova “prodají” na trhu práce a začnou třeba pro svoje oblíbené studio. Vždyť i Valve takhle začínalo. Když Robin Walker a John Cook dělali modifikaci Team Fortress, dělali to z lásky ke Quaku. A dělali to tak dobře, že je najalo Valve.

gaben_btfo
No cement. Teď už je tam víc jak -2000.

 

Asi si říkáte, že pouze v mém sluníčkovém světě jezdí opice na zebrách a do toho zpívají YMCA a láska je největší silou ve vesmíru (pardon, to jsem si spletl s Interstellarem, kravinou vesmírných rozměrů) nadšení pro věc hory přenáší. Ale ono tomu tak vážně je (až na ty opice). Však se podívejte, kolik úžasných věcí lidi vytvořili naprosto nezištně. Na tu hromadu modifikací pro Elder Scrolls, za které tvůrci získali tak maximálně dobrý pocit a slávu mezi pár lidmi. Třeba i lidmi, se kterými kolaborovali, aby byli jejich modifikace ještě lepší a větší. Když do tohohle drijáku přimícháte peníze (a ještě k tomu jen 25 % podíl ze zisků), dostanete nepoživatelnou břečku zkažených lidí, kteří se bojí spolupracovat s ostatními, aby nepřišli o část zisku a spoustu oportunistů, kteří začnou vydávat nedodělané věci jen s vidinou rychlého nabytí peněz.

A tím jsem se pomalu dostal k další části. Kontrole toho, co se bude prodávat. Tohle téma by vydalo na samostatný článek, protože Valve má už několikaleté zkušenosti s nekontrolováním Greenlightu a pouštěním do služby Steam stovky zbytečných her, které třeba nikdy nedosáhnou konce vývoje. Ale zaměřme se jen na Workshop a modifikace. Gabe si myslí, že komunita si to přetřídí sama, ale už jen tahle myšlenka je špatná, zvlášť ještě doplněná tím, že konkrétně u modifikací samotné Valve říká, že pokud se Vám zakoupená modifikace nějakým způsobem rozbije, máte jít prosit jejího tvůrce o opravu. To je blbost a jen to nahrává zmíněným vychcánkům vydělávajícím na hlouposti lidí.

money_info
Přemýšleli jste někdy o penězích jako o informacích?

 

Někdo by mohl podotknout, jaktože nejsem tak znepokojen Workshopy pro TF2/CS:GO nebo Dotu. Tam sice kvalita také není vždy úplně stoprocentní, ale předměty do těchto her prochází přímo přes Valve, takže se Vám nestane, že by Vám čepička pro Demomana shodila hru (a pokud ano, musí to Valve opravit – to u modifikací není, takže tvůrce se může vypařit jako pára nad hrncem… dříve by se jeho modifikace chytili třeba jiní lidé, ale teď už se na to každý vyprdne, protože by za to nedostal peníze).

Ale teď ještě k pár otázkám, takovým těm, na kterých Gabe věděl, že nic nezkazí. Na ty ostatní a důležitější neodpovídal, jak se dalo očekávat. Třeba na to, že když už tedy peníze za modifikace, tak proč nezavést nějaké logičtější rozdělení zisků. Momentálně totiž komunitní tvůrci, kterým Valve maže med kolem huby tím, že si budou moci vydělávat modifikacemi, nezískávají peníze pro sebe, ale převážně pro molochy nad nimi. V současném jediném (a doufejme posledním případě) pro Valve a Bethesdu. S tím se pojí odpověď Gabea, ve které řekl, že rozdělení získů nastavuje právě tvůrce hry, v tomto případě tedy Bethesda nastavila 45 % pro sebe a 30 % pro Valve. A těch pár drobných ať si nechají ty troubové, co to za nás dělají…

goals
Optimista Gabe.

 

Teď už ale vážně k těm otázkám, které Gabe nezkazil. Tak například vlastník webu Nexusmods se ptal na to, zda by Valve případně zamezilo třeba Bethesdě, kdyby chtěla povolit nahrávání modifikací pro další svojí hru pouze do Steam Workshopu. Na to Gabe odpověděl, že mohou tvůrcům tak maximálně říci, že to asi nebude nejlepší nápad, protože nechtějí být diktátory. Safra, já myslel že tuhle už nezkazil.

Tak zkusíme tuhle. Tlačítko “Donate” (aka Podpoření tvůrců modifikací libovolnou částkou). Gabe odpověděl, že přidají pro tvůrce možnost nastavit cenu jejich modifikací dle libosti. Počkat, počkat, to ale není odpověď…

“Co piješ, Gabe,” zeptal se jeden uživatel. Prý vanilla steamer (omlouvám se, ale těmhle věcem nerozumím, je to nějaké ochucené mléko či co). No, tak aspoň jedné otázce se nevyhnul a odpověděl jí podle pravdy. Asi.

 

Závěrem bych dodal, že tohle všechno je jen vločka, která spustila lavinu. Valve totiž poslední dobou činí zlváštní rozhodnutí. Některá obhájitelná, ale některá ne. A placené modifikace byly očividně poslední kapkou. Pohár přetekl, Fantomas (resp. komunita) se zlobí. Právem. Můžeme jenom doufat, že Valve strhne kormidlo, protože tohle by mohl být klidně i začátek jeho konce (a to nechci být nijak melodramatický). Sice pomalého, ale o to horšího.

pc_master_race
Je Gabe stále ještě tím, kdo by nás měl vést do boje proti konzolím? Doufejme, že dostane rozum a náš král se vrátí…

 

PS: Do času snad sesmolím větší tématický článek na téma současného Valve a jeho problémů, tohle měla být krátká novinka o tom, že se Gabe ztrapnil na redditu, ale ujela mi ruka.

 

Odkaz na vlákno na redditu

7 komentářů u „Gaben se vyjádřil k prodávání modifikací“

  1. Pamatujete na ten End of the line update. Jak autor říkal něco o scéně Heavy a jeho jahody? Kam pak se ta scéna asi poděla ? A potom ta mapa… A ještě před tím než to šílenství začalo tak řekli že mu do toho nebudou kecat. Hahahahaha XD

  2. A je to tady… tohle už je fakt extrém.

    Už jen ty přešlapy typu Greenlight, zpoplatnění, atd… byly dost velkými chybami, ale to, že samotný “lord GabeN” dokáže ze sebe vypustit takové hovadiny, za které by se nemuseli stydět ani kravaťáci v EA či Ubisoftu, je podle podle mě poslední hřebík do rakve a sotva si dokážu představit, že by to byli v blízké době dokázali nějak spravit.

    Nejspíš na těch tvrzeních, že je PC mrtvá platforma, něco málo pravdy bude…

  3. Souhlasím
    BTW: jak můžeš říct, že Interstelar je kravina ? :)

    1. Nechci to tady hnát do offtopicu, ale ve zkratce: Interstellar je pěkný film vzhledově, ale ta dějová linka a ty kecy o lásce přesahující vesmír se mi nelíbily. Plus mě ještě dopálilo, jak je v tom filmu všechno desetkrát opakováno, aby se chytili všichni diváci, takže i trubka jako já od půlky věděla jak to skončí, protože to není žádný Mulholland Drive. Ale tak každému se holt líbí něco jiného.

Komentáře nejsou povoleny.